Tekstitysten merkitys sosiaalisen median aikakaudella

mennessä 4 helmi, 2025

Sosiaalisesta mediasta on tullut yksi tehokkaimmista viestintä-, markkinointi- ja tarinankerrontavälineistä. Videot ovat yksi tärkeimpiä sosiaalisen median sisältömuotoja, ja alustat kuhisevatkin toinen toistaan erilaisempia videoita. Koska videoita katsotaan oman kodin rauhan lisäksi myös äänekkäämmissä julkisissa tiloissa, on sisällöntuottajan tärkeää tarjota mahdollisuus nauttia sisällöstä myös äänettömänä. Tekstitykset mahdollistavat viestin välittämisen katsojille myös silloin, kun videoita kulutetaan ilman ääntä.

Saavutettavuuden tehostaminen

Koska videoita on paljon, on saatava katsojan huomio mahdollisimman nopeasti. Tekstitykset voivat lisätä motivaatiota katsoa video myös silloin, kun videon kuuntelu ei syystä tai toisesta ole mahdollista. Syitä äänettömälle katselulle voi olla monia, eriasteisista kuulovaikeuksista ääniherkkyyteen sekä yksinkertaisesti tilanteeseen, jossa videon ääntä ei voi soittaa.

Sosiaalisen median videopaljous jatkuvasti skrollattavana äänimaailmana voi tuntua kuormittavalta, jolloin niiden katsominen tekstitysten kera voi olla vastaus jatkuvaan äänitulvaan. Tekstitysten avulla tavoitetaan myös eri kielitaustoista olevat ihmiset erityisesti silloin, mikäli tekstitys tarjotaan myös käännettynä. Tällöin kielimuurikaan ei rajoita sisällöstä nauttimista.

Tekstitykset osana yrityksen ilmettä

Tekstitysten avulla video erottuu edukseen, lisää kilpailukykyä, sillä kuten todettu, tekstitykset mahdollistavat katsojan sitouttamisen sisältöön myös äänettömästi. Huolellisesti tehdyt tekstitykset lisäävät kontekstia ja korostavat videon sanomaa. Tekstitysten avulla sisällöntuottaja voi myös vahvistaa ja jatkaa brändiinsä soveltuvaa ilmettä fonttien ja tekstitystyylin avulla. Saavutettavuuden myötä on kuitenkin huomioitava, että paras fontti on selkeä ja helposti luettavissa, mikä mahdollistaa luettavuuden vaivattomasti myös eri laitteilla.

Lopuksi

Tekstityksiä tekemällä noudatetaan ennen kaikkea esteettömyysstandardeja, jotka korostavat eettistä ja inklusiivista viestintää. Tekstittäminen onkin yksinkertainen mutta tehokas tapa varmistaa, että mahdollisimman moni voi nauttia mediasisällöstä sosiaalisen median eri alustoilla TikTokista Youtubeen. Tekstitys tekee sisällön myös houkuttelevammaksi ja on olennainen osa nykypäivän mediatyökaluja.